Pozemek
Každá cesta pro stavbu domu začíná koupí pozemku. Výběr stavební parcely je často podceňovaným krokem při plánování výstavby domu, avšak je to jeden z klíčových aspektů celého procesu. Nezáleží na tom, zda plánujete dům postavený ze dřeva, roubenku, srub či zděnou stavbu. Nejprve je nezbytné ověřit, zda je pozemek určen pro typ stavby, kterou máte v plánu realizovat, ať už jde o chatu, rodinný dům, restauraci nebo jiný objekt. Doporučujeme, abyste se při první schůzce s realitním makléřem rovněž obrátili na obecní úřad, kde vám poskytnou podrobnější informace o daném pozemku, zejména ohledně územního plánu.
Stavební úřad
Před samotným podáním projektu na stavební úřad je nutné překonat celou řadu papírových kroků. Na stavebním úřadě se můžete mimo jiné dozvědět, kdo spravuje sítě a komunikace na vaší parcele. Jedná se o subjekty, od kterých budete potřebovat kladné stanovisko k vašemu projektu. Úřad vám rovněž poskytne detailní informace ohledně procesních záležitostí, jako je vyžadované vyjádření a stanoviska. Některé úřady dokonce nabízejí seznam místních institucí s označením těch, které se přímo vztahují k vašemu stavebnímu záměru. Neméně důležité je navštívit odbor územního plánování hned na začátku procesu, kde si můžete ověřit, zda vaše stavební parcela splňuje všechny relevantní podmínky.
Doporučujeme kontaktovat prostřednictvím vybrané projektové kanceláře, všechny dodavatele, jejichž sítě se nacházejí v blízkosti stavby. Bude zapotřebí získat jejich vyjádření o existenci sítí, schválení ke stavbě, souhlas s prováděním prací v ochranném pásmu a u některých z nich také smlouvu o připojení.
Na základě těchto údajů lze vytvořit tzv. architektonickou studii, což je zjednodušený projekt, který mimo jiné zahrnuje úpravu exteriéru domu, umístění na pozemku a napojení na inženýrské sítě. Tato studie zároveň slouží jako podklad pro jednání s dalšími institucemi.
Následuje zpracování dokumentace pro stavební povolení, která je nezbytným podkladem pro získání stanovisek jednotlivých dotčených orgánů.
Před získáním stavebního povolení budete potřebovat několik různých stanovisek od různých institucí. Než se však pustíte do jejich shánění, doporučujeme nejprve konzultovat váš projekt opět s obecním úřadem jak jsem Vás již navedly v prvním odstavci. Obec totiž může být správcem infrastruktury, na kterou budete chtít stavbu napojit, a navíc se často vyjadřuje k dalším aspektům, které jsou uvedeny níže.
Pro Vaši představu co stavební povolení obnáší:
Stanoviska z městského úřadu: Odbor územního plánování. Tento odbor může být jedním z největších úskalí při získávání stavebního povolení. Doporučujeme proto tento krok upřednostnit a připravit podklady co nejdříve. Čekací doba na stanovisko se výrazně liší dle lokality a štěstí na ochotných a profesionálních lidech na daném úřadě.
Odbor dopravy, policie ČR, správce komunikace, správa a údržba silnic: Pokud je váš pozemek napojen na komunikaci třetí třídy nebo vyšší, je nutné získat vyjádření dopravního inspektorátu policie ČR, správce komunikace a odboru dopravy městského úřadu. V případě nového sjezdu nebo komunikace je navíc nutné zajistit stanovisko správy a údržby silnic.
Životní prostředí & povodí: pro získání stanoviska životního prostředí budete potřebovat koordinované stanovisko, které se týká odpadů, vodního hospodářství (např. povolení studny) a znečištění ovzduší. Pokud vaše stavba sousedí s vodním tokem nebo pokud plánujete vybudovat vlastní čistírnu odpadních vod, bude rovněž nutné získat příslušné povolení od Povodí.
Chráněné oblasti (CHKO) a příslušné instituce: Plánujete-li stavbu roubenky nebo srubu v některé z přírodně či historicky významných oblastí, je nezbytné obeznámit se s platnými regulacemi a legislativními požadavky. V chráněných krajinných oblastech (CHKO) často platí přísnější omezení než v běžných zónách. Typickým příkladem je zákaz použití prvků, které nejsou charakteristické pro daný region. V určitých lokalitách je například omezen rozsah přesahů střech, jinde jsou preferovány roubenky s výraznou zděnou částí. Některé obce mají detailně vypracované regulační plány, které přesně určují požadovaný charakter staveb. Zvlášť v historicky cenných jádrových zónách je doporučeno konzultovat záměr s Národním památkovým ústavem.
Hygiena: Každá nová stavba podléhá hygienickým hodnocením, zejména z hlediska hluku. Hygienická stanice posuzuje jednak hluk, který může ovlivňovat budoucí obyvatele (např. z dálnic, železnic, továren či letišť), a jednak hluk produkovaný samotnou stavbou, jako jsou například tepelná čerpadla. Zajímavým paradoxe je, že investor je povinen hradit hlukovou studii i v případech, kdy je účelem posouzení hluku, kterým může být sám rušen.
Lesy ČR: Pokud se váš pozemek nachází například v chráněné ptačí oblasti, může být výstavba omezena v období hnízdění. V případě, že se váš pozemek nachází v ochranném pásmu lesa (50 metrů od jeho hranice), je třeba k žádosti o stavební povolení přiložit stanovisko Lesů ČR.
Hasiči: Možná překvapivě, ale přesto důležité, pokud plánovaný dům přesahuje plochu 200 m², je povinné získat i souhlas krajské hasičské stanice.
Souhlas sousedů: Při realizaci nové stavby je nutné získat souhlasy všech sousedů a účastníků věcných břemen k situačnímu výkresu a popisu stavby. Pokud se všechny potřebné podpisy nepodaří zajistit, převezme kompetence stavební úřad a projekt bude podroben stavebnímu řízení, během kterého mohou sousedé vznést námitky například proti narušení soukromí či umístění čističky odpadních vod.
Závěr: Stavba v chráněných či regulačně náročnějších oblastech vyžaduje pečlivé plánování a dodržování specifických legislativních a hygienických požadavků. Nezapomenout na všechny potřebné souhlasy a konzultace s příslušnými institucemi je klíčové pro bezproblémový průběh stavebních prací. Vybírejte pouze projekty, u nichž máte nejvyšší jistotu, že budou definitivní. Jakákoli následná úprava si totiž vyžaduje kompletní opakování procesu, který zahrnuje získání všech potřebných vyjádření a stanovisek.
Přemýšlíte, zda to zvládnete sami? Ano zvládnete. Společnost SRUBY-POLÁK, s.r.o. vám však doporučuje obrátit se s touto administrativní byrokracií na zkušeného odborníka. Ušetříte tím nejen své „nervy“, ale zejména Váš čas.
Věříme, že tento přehled vám pomůže lépe se zorientovat v procesu získávání stavebního povolení a snížit tak případné zdržení či komplikace.